РМ. Твір-опис зовнішності людини за картиною
Епіграф уроку:
Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише
по смерті – невмирущу славу і всерозквітаючу радість, яку в мільйонів людських
сердець все наново збуджуватимуть його твори».
І.Я.франко
Дати відповіді на запитання (усно)
1.З якою метою письменники
використовують описи зовнішності героїв у художніх творах?
2.У якому стилі (крім художнього) можна
описати зовнішність людини?
3.Чим вони відрізняються від художніх?
4.Які
риси обличчя найчастііше аналізуються в художніх описах?
5.Пригадайте, які мовні засоби використовує
письменникдля опису зовнішності своїх героїв.
УВАЖНО ПРОЧИТАЙТЕ
- Коли ми описуємо зовнішність людини, то
передаємо риси, не притаманні іншій людині. В описі обов’язково присутнє
“відоме” і “нове”.
“Відоме” - це обличчя, очі,
брови…
“Новими”
в описі є ознаки:
Коли в твої очі вдивлюся (відоме),
Здається мені,
Мов бачу я небо прозоре (нове).
Творча робота:
Визначте в тексті “відоме” і “нове”, тип
і стиль мовлення тексту:
Мотря не виходила у його з думки, неначе тут стояла,
на току, недалечко від нього, під зеленою яблунею, і дивилася на його своїми
темними і маленькими очима. Він неначе бачив як пашіло її лице рум’янцем на всю щоку, як біліли її зуби між тонкими
червоними губами.
За І. Нечуєм-Левицьким
Робота з картиною:
- Розгляньте
репродукцію картини Костянтина Олександровича Трутовського
«Т.Г.Шевченко з кобзою над Дніпром»
Дайте відповіді на запитання:
1. У чому полягає особливість опису
зовнішності за картиною?
2. До якого жанру належить картина?
3. Чому автор дав творові таку назву?
4. Які риси характеру героя зумів передати
художник?
5. З чого видно, що доля Шевченка була нелегкою? Зверніть увагу на одяг поета.
6. Яке враження справила на вас картина?
Поясніть значення слів: (ЗАПИСАТИ)
жупан — старовинний верхній чоловічий одяг;
шаровари — широкі штани певного крою, які становлять частину
національного одягу деяких народів;
кобза – струнний щипковий
музичний інструмент. Має 8 струн.
Каракулева
шапка – (Каракуль) — цінне хутро зі шкури ягнят каракульських овець знятої на
1-3 день після народження.
К. О. Трутовського «Т.Г.Шевченко з кобзою над Дніпром».
ПАМ’ЯТКА
Як складати
твір-опис зовнішності людини в художньому стилі
1.Розгляньте уважно картину, подумайте,
чи її назва розкриває тему.
2.Доберіть художні засоби, що допоможуть
описати зовнішність зображеної людини.
3.Розкажіть про передній план картини.
4.Опишіть головного героя картини: його
портретні риси, одяг, взуття, позу, в якій його зображено.
5.Назвіть особливі деталі, використані
художником для розкриття образу героя.
6.Відтворити опис спочатку подумки, а потім —
в усній або писемній формі.
Зразок творчої роботи:
Перед
нами репродукція картини А.Манастирського “Запорожець”. Це портрет козака в
похідному одязі зі зброєю в руках. Художник намагається зобразити суворого і
водночас задуманого запорожця.
На передньому плані картини ми бачимо немолоду людину з міцною поставою. Позаду бувалого воїна —
сутички, війни, битви. На смаглявому обличчі сліди часу і переживання, адже
чоло пооране глибокими зморшками. Густі чорні брови суворо насуплені, в очах
причаєний смуток, задума. Орлиний ніс із горбинкою надає обличчю виразу
мужності, сили і впевненості в собі. На самому чубі розлігся оселедець. Довгі
вуса грізно настовбурчені, а густі, як ліс, брови нависають над очима.
Одягнений чолов’яга у сорочку з жупаном. Зверху, наче
шкура ведмедя, обвисає кирея. У міцних руках захисника народу застигла шабля,
загартована в кривавих боях.
Образ героя, змальований художником, викликає пошану
до вірного сина свого народу, нагадує славне історичне минуле.
На мою думку, художнику вдалося зобразити на картині
задуманий і водночас суворий вигляд запорожця.
1) Завершити письмовий твір-опис, розпочатий на уроці.
2) Підготувати доповідь
«Живописні твори Т.Шевченка»
Немає коментарів:
Дописати коментар