пʼятницю, 10 квітня 2020 р.

13 квітня, українська мова, 9 спец клас

РМ. Твір-опис зовнішності людини за картиною


Епіграф уроку:

 «Він був сином мужика і став володарем в царстві Духа. Він був кріпаком і став велетнем у царстві людської культури… Доля переслідувала його в житті, скільки лиш могла, та вона не зуміла перетворити золота його душі в іржу…  
Найкращий і найцінніший скарб доля дала йому лише по смерті – невмирущу славу і всерозквітаючу радість, яку в мільйонів людських сердець все наново збуджуватимуть його твори».
                                                                                                                  І.Я.франко


Дати відповіді на запитання (усно)

1.З якою метою письменники використовують описи зовнішності героїв у художніх творах?

 2.У якому стилі (крім художнього) можна описати зовнішність людини?

 3.Чим вони відрізняються від художніх?

 4.Які риси обличчя найчастііше аналізуються в художніх описах?

 5.Пригадайте, які мовні засоби використовує письменникдля опису зовнішності своїх героїв.

 УВАЖНО ПРОЧИТАЙТЕ

 - Коли ми описуємо зовнішність людини, то передаємо риси, не притаманні іншій людині. В описі обов’язково присутнє “відоме” і “нове”.

“Відоме” - це обличчя, очі, брови…

 “Новими” в описі є ознаки:

 Коли в твої очі вдивлюся (відоме),
 Здається мені,
 Мов бачу я небо прозоре (нове).

Творча робота:
Визначте в тексті “відоме” і “нове”, тип і стиль мовлення тексту:

         Мотря не виходила у його з думки, неначе тут стояла, на току, недалечко від нього, під зеленою яблунею, і дивилася на його своїми темними і маленькими очима. Він неначе бачив як пашіло її лице румянцем на всю щоку, як біліли її зуби між тонкими червоними губами.
                                                                                                   За І. Нечуєм-Левицьким

Робота з картиною:

 - Розгляньте репродукцію картини Костянтина Олександровича Трутовського    
                                                                   «Т.Г.Шевченко з кобзою над Дніпром»







Дайте відповіді на запитання:

 1. У чому полягає особливість опису зовнішності за картиною?

 2. До якого жанру належить картина?

 3. Чому автор дав творові таку назву?

 4. Які риси характеру героя зумів передати художник?

5. З чого видно, що доля Шевченка була нелегкою? Зверніть увагу на одяг поета.

 6. Яке враження справила на вас картина?

 Поясніть значення слів: (ЗАПИСАТИ)

жупан — старовинний верхній чоловічий одяг;

 шаровари — широкі штани певного крою, які становлять частину національного одягу деяких народів;

кобза – струнний щипковий музичний інструмент. Має 8 струн.

Каракулева шапка – (Каракуль) — цінне хутро зі шкури ягнят каракульських овець знятої на 1-3 день після народження.

 Складання письмового твору-опису в художньому стилі за картиною
    К. О. Трутовського  «Т.Г.Шевченко з кобзою над Дніпром».


ПАМ’ЯТКА

Як складати твір-опис зовнішності людини в художньому стилі

 1.Розгляньте уважно картину, подумайте, чи її назва розкриває тему.

 2.Доберіть художні засоби, що допоможуть описати зовнішність зображеної людини.

 3.Розкажіть про передній план картини.

 4.Опишіть головного героя картини: його портретні риси, одяг, взуття, позу, в якій його зображено.

 5.Назвіть особливі деталі, використані художником для розкриття образу героя.

 6.Відтворити опис спочатку подумки, а потім — в усній або писемній формі.

Зразок творчої роботи:


Перед нами репродукція картини А.Манастирського “Запорожець”. Це портрет козака в похідному одязі зі зброєю в руках. Художник намагається зобразити суворого і водночас задуманого запорожця.
         На передньому плані картини ми бачимо немолоду людину з міцною поставою. Позаду бувалого воїна — сутички, війни, битви. На смаглявому обличчі сліди часу і переживання, адже чоло пооране глибокими зморшками. Густі чорні брови суворо насуплені, в очах причаєний смуток, задума. Орлиний ніс із горбинкою надає обличчю виразу мужності, сили і впевненості в собі. На самому чубі розлігся оселедець. Довгі вуса грізно настовбурчені, а густі, як ліс, брови нависають над очима.
         Одягнений чолов’яга у сорочку з жупаном. Зверху, наче шкура ведмедя, обвисає кирея. У міцних руках захисника народу застигла шабля, загартована в кривавих боях.
         Образ героя, змальований художником, викликає пошану до вірного сина свого народу, нагадує славне історичне минуле.
         На мою думку, художнику вдалося зобразити на картині задуманий і водночас суворий вигляд запорожця.


 Домашнє завдання


1)    Завершити письмовий твір-опис, розпочатий на уроці.
2)    Підготувати доповідь «Живописні твори Т.Шевченка»




Немає коментарів:

Дописати коментар