пʼятниця, 10 квітня 2020 р.

13 квітня,українська мова, 8 спеціальний клас


Діалогічне мовлення. Діалоги за поданим початком
Пригадаймо!
1. Що такс монолог?
2. Що таке діалог? Які діалоги ви розігрували в початкових класах? Від чого залежить характер діалогу?
Вправа 1. 1. Прочитайте байку Є. Гребінки. Про що вона? Складіть простий план байки. Запишіть його.
Лебідь і Гуси
На ставі пишно Лебідь плив,
А гуси сірії край його поринали.
«Хіба оцей біляк ваг з глузду звів? —
Один Гусак загомонів. —
Чого ви, братця, так баньки повитріщали?
Ми попелясті всі, а він один меж нас
Своє пиндючить пір’я біле!
Коли б ви тільки захотіли,
Щоб разом, стало бить, вся бесіда взялась.
Ми б панича сього якраз перемастили».
І завелась на ставі ґеркотня,
Гусине діло закипіло;
Таскають грязь і глей зо дна
Да мажуть Лебедя, щоб пір’я посіріло.
Обмазали кругом — і галас трохи стих;
А Лебідь плись на дно - і випурнув як сніг.
2. Які негативні риси характеру зображує автор у байці? Чого навчає байка? Сформулюйте й запишіть життєвий висновок з байки.
Запам’ятаймо! (Запишіть у зошит)
Діалог — розмова двох осіб, які обмінюються висловлюваннями — репліками.
Монолог — висловлювання однієї особи.
Форма спілкування (монологічна, діалогічна) залежить від місця й умов, у яких відбувається спілкування.


Вправа 2. До вас звернувся перехожий на вулиці й запитав, як пройти до автобусної станції. Які мовні звороти ви використаєте? Виберіть із наведених зворотів правильні й запишіть їх.
Пройти ліворуч; сюдою їздить тролейбус; праворуч за будинком зупинка; проїхати одну остановку метром; прямо пройти один квартал; пройти тудою; повернути за ріг; зупинка за углом; дві хвилини пішки до метро; п’ять минут іти до зупинки.
Вправа 3. 1. Прочитайте оповідання. Про які риси характеру дівчат свідчить їхня розмова?
Допомогли...
Ганнуся і Марійка йшли зі школи. Якраз бабуся несла воду.
— Можна ми вам допоможемо?
— Прошу, — сказала радо бабуся.
— Дай, я понесу, — схопилася за відро Марійка.
— Ні, я! — заперечила Ганнуся.
— Чому ти? — розсердилася Марійка.
— А чому саме ти? — запитала Ганнуся.
— Я взяла перша, — наполягає Марійка.
— Не дам, бо і я хочу, — не поступається Ганнуся.
— Давай мені...
Бабуся чекала, слухала, як дівчатка сперечаються, а тоді взяла відро і сама понесла додому. А Ганнуся з Марійкою ще довго стояли на вулиці й сперечалися, кому з них нести відро (Г. Різник).
Вправа 4. (УСНО)Розіграйте діалог (6-7 реплік) між учасниками: а) людина, яка шукає дорогу до музею в незнайомому місті — перехожий; б) молодший брат, якому подарували смартфон — старший брат, який пояснює правила користування.
У діалозі використайте:
• формули мовного етикету: вибачте; будь ласка; чи не могли б ви мені допомогти; вибачте, що турбую вас; дякую за допомогу; щиро вдячні за пораду; скажіть, будьте ласкаві тощо.
Запам’ятаймо!

Домашнє завдання Складіть і розіграйте діалоги відповідно до запропонованих ситуацій (на вибір).
1. Ваша сім’я планує відпочинок на вихідні.
2. У таборі відпочинку ви з товаришами готуєте виступ на святковому концерті.
3. У магазині ви купуєте продукти.
4. Ви забираєте з дитячого садка меншого братика (чи сестричку).

Немає коментарів:

Дописати коментар